Nieuwbouw: Duuzaamheid en Milieu

We willen niet alleen dat onze huidige leden kunnen genieten van het nieuwe clubgebouw, maar ook toekomstige generaties welpen/verkenners/Wilde Vaart/etc. Daarom kijken we met de bouw naar duurzame materialen die lang meegaan en weinig onderhoud vergen. Ook houden we rekening met de plaatsing van het gebouw met het stijgende water, want we bouwen buitendijks.
Omdat we bouwen voor toekomstige generaties proberen we uiteraard ook het nieuwe clubgebouw een zo laag mogelijk milieuimpact te laten hebben, we willen zelf zo min mogelijk/niet bijdragen aan de klimaatverandering. We zorgen er daarom voor dat het gebouw klimaatneutraal zal zijn in gebruik (er komt geen gasaansluiting en de benodigde stroom wordt opgewekt met zonnepanelen op het dak). En we kiezen voor materialen die zo min mogelijk impact hebben (gehad).

Zo is het staal voor het gebouw 100% duurzaam geproduceerd! Waar bij Tatasteel in IJmuiden nu de plannen voor worden gemaakt is vanuit Zweden al leverbaar: staal geproduceerd met waterstof: Nexigen Prime:

Helaas zijn er nog geen stalen damwanden leverbaar in Nexigen Staal. Maar ook hiervoor hebben we een redelijk duurzaam alternatief gevonden. Gebroeders de Koning zal damwanden plaatsen van ArcelorMittal. Deze damwanden zijn van gercycled staal:

Duurzame stalen damwanden uit schroot (gww-bouw.nl)

Het gebouw bestaat uit voornamelijk staal (van Nexigen dus) en Sandwhich panelen. Voor deze sandwhich panelen hebben we kunnen kiezen voor circulaire panelen:

Voor het hout zijn we nog aan het onderzoeken wat de beste keus is. We houden hier onder andere ook de oogstkaart voor in de gaten.

Oogstkaart

Natuurinclusief

Op het gebie van biodiversiteit proberen we met de bouw van ons clubhuis een positieve bijdrage te leveren aan de biodiversiteit. We laten een onderzoek uitvoeren op de aanwezigheid van bijzondere beestjes en planten zodat we daar met de bouw rekening mee kunnen houden. Na de bouw versterken we de biodiversiteit door insectenhotels, vogelhuisjes en vleermuiskasten te plaatsen. We behouden zoveel mogelijk groen en bomen en zullen extra bloemen bijplanten voor bijen en vlinders. De groene erfafscheidingen bieden vogels de ruimte op zich verstoppen en nesten.

Groendak

Voor de biodiversiteit zou het uiteraard ook mooi en goed zijn als we een groen dak kunnen realiseren. Helaas valt dit op dit moment nog buiten ons budget (we zoeken nog sponsoren ;-). Gelukkig hebben we wel het gebouw constructief kunnen laten voorbereiden hierop zodat we dat in de toekomst alsnog kunnen realiseren. Om het gebouw visueel wel al een natuurinclusieve uitstraling te geven zal het dak wel een groene kleur krijgen.